Projectweek - wiskunde - games


In de 5° humane in De Wingerd ontwikkelde de leerkracht wiskunde een lessenreeks voor zijn leerlingen, vanuit de film « Immortal beloved », over de zoektocht naar de onbekende eeuwige geliefde van Beethoven. De leerlingen ontdekten wiskunde in muziekstukken, in boeken, in de actualiteit, bij filosofen, … De leerstof werd tastbaar gemaakt en kreeg betekenis in de leefwereld van de jongeren.

Ambrosia's Tafel werd gevraagd om op een multimediale manier te werken rond wiskunde tijdens de projectweek. Dat kon gaan van belichting bij fysica, geluid bij wiskunde tot geometrische figuren bij dans. De doelstelling was met een team van leerkrachten vak- en schooloverschrijdend te werken rond de link tussen kunst, media en wiskunde.

Ambrosia's Tafel werkte een workshop uit waarbij de leerlingen computergames leerden maken. Ze leerden werken met een game engine en denken als een gamedesigner. De spelomgeving werd een virtueel theater, de spelers werden performers. Hierbij was het werken met driehoeksmeetkunde, variabelen, algoritmes of logisch en abstract denken nooit ver weg. 

Enkele games uit de projectweek:

  • De game van Felix navigeren: pijltjestoetsen + muis - schieten: linker muisknop - nieuwe game: spatie
  • Nyan Cat navigeren: pijltjestoetsen - schieten: spatie - springen: shift - nieuwe game: F1
  • Gamecavia navigeren: pijltjestoetsen + muis - schieten: linker muisknop - nieuwe game: spatie
  • De game van Tore navigeren: pijltjestoetsen + muis - schieten: linker muisknop - nieuwe game: spatie
  • Killer vs Slimes navigeren: pijltjestoetsen + muis - schieten: linker muisknop - nieuwe game: spatie