Zien doe je met je hart

Zien Doe je met je Hart is een traject rond het beleven van ruimtes door kinderen met verschillende abilities. Drie verschillende scholen namen deel aan het project:

1. Basisschool De Panda, een multicultureel samengestelde school in Nieuw Gent.

2. Vrije Basisschool voor Buitengewoon onderwijs, Orthopedagogische Observatie en behandelingscentrum, een school voor kinderen met gedrags- of emotionele stoornissen thuis of op school aan de Nieuwe Vaart.

3. Basisschool Kasterlinden visus afdeling, een gespecialiseerde voorziening voor jongeren met onder andere een visuele handicap.


We kozen ervoor met deze uiteenlopende groepen te werken omdat ruimtebeleving van kinderen die niet goed zien, waarschijnlijk helemaal anders is dan van kinderen die de ruimte wel kunnen zien.
We starten het traject door de kinderen te gaan filmen. Achteraf staan we stil bij het beeldmateriaal, wie doet wat? Waar houdt zij van? Enz..
Vandaaruit halen we de inspiratie de kinderen hun ruimtebeleving te laten weergeven aan de hand van mentale kaarten.

Elk traject start met het ontmoeten van de kinderen. We willen hen doorheen het traject leren kennen of anders leren kennen.

De wereld draait rond in mijn hoofd
bewegende beelden
Dit is mijn wereld
Ik beleef het in mijn hoofd en in mijn hart
Mijn wereld in beeld
ik zie,
ik ruik,
ik proef,
ik hoor,
ik voel,
Wat voel jij?

We vertrekken vanuit hun ik. We kunnen de kinderen leren kennen wanneer ze zichzelf kunnen zijn en wanneer ze zichzelf kunnen tonen. Bij elk traject willen we hun manier van kijken, hun beleving, hun blik leren kennen en hun manier om dit te uiten.
We lieten hen hun ruimtelijke beleving (beelden, gevoelens, geuren, geluiden, enz...) tonen door ze te tekenen, te schilderen, te dansen, te zingen, te bouwen, enz... Kortom de kinderen maakten elk op hun manier mentale kaarten van hun ruimtelijke beleving. We starten met de ruimtelijke beleving van een plek dat heel dicht bij hen ligt, namelijk hun hart.
Daarna kunnen we ook hun beleving van andere plekken zoals de school, een museum, de wereld, enzovoort ontdekken.

Doorheen het traject leren we...
dat elk van ons een eigen blik heeft,
elkaar beter kennen door onze blik aan elkaar te tonen,
onze eigen manier van uiten beter kennen.